۳ بهمن ۱۳۸۸

فروغ شاد، فروغ غمگین

کسی که در زمان خود نگنجید و دیگران تاب بودنش را نداشتند.
کسی که مثل هیچکس نبود.


در ماه بهمن هستیم، ماهی که در روز 24 آن فروغ از بین ما می رود.
یادش گرامی
______________________________________________
بعدن نوشتم: این اشعار را برای دل خودم گذاشتم که هر وقت دوست داشتم بیام و بخونمشون

دیوان دیوار

گناه
گنه کردم گناهی پر ز لذت
درآغوشی که گرم و آتشین بود
گنه کردم میان بازوانی
که داغ و کینه جوی و آهنین بود

در آن خلوتگه تاریک و خاموش
نگه کردم چشم پر ز رازش
دلم در سینه بی تابانه لرزید
ز خواهش های چشم پر نیازش

در آن خلوتگه تاریک و خاموش
پریشان در کنار او نشستم
لبش بر روی لب هایم هوس ریخت
ز اندوه دل دیوانه رستم

فروخواندم به گوشش قصه عشق
تو را می خواهم ای جانانه من
تو را می خواهم ای آغوش جان بخش
تورا ای عاشق دیوانه من

هوس در دیدگانش شعله افروخت
شراب سرخ در پیمانه رقصید
تن من در میان بستر نرم
بروی سینه اش مستانه لرزید

گنه کردم گناهی پر ز لذت
کنار پیکری لرزان و مدهوش
خداوندا چه می دانم چه کردم
در آن خلوتگه تاریک و خاموش
___________________________________

مرگ آن نيست که در گور سياه دفن شوم
مرگ آنست که از قلب تو و خاطر تو محو شوم

دیریست دیگر نیست و صحنه كه با او رنگ دیگری داشت خیلی وقت است كه خالیست و سرد است و تاریك است و دیریست كسی دیگر میخك نقره ای بدستی نمی دهد
آن هم با یك دنیا احساس آشنا و گرمی دستی كه سردی دستی را ویران می كرد.


فریدون فرخزاد که به شکلی وحشیانه کشته شد.
یادش همیشه جاودان

23 Comment:

noah گفت...

افتتاح میشه کامنت های پیشواز سوگ از میان رفتن

یکی از بزرگتن بانوان ایران زمین . .

سیاوش گفت...

قالب جدید مبارک

رضا گفت...

کی باورش میشد از 22 بهمن , از جشن پیروزی خودشان بر قدرت , هم بترسند؟؟

مسعود از پارسه گفت...

درود بر يهدا جان

دوست عزيز به روز هستم اتفاقا يك كليپ از اين بزرگ مرد گذاشتم

پاينده باشيد

کوروش گفت...

یهدا جان منظورم از سیستم خفه شو "حذف کامنت یک شخص خاص" و "کامنت تاییدی" بود
من برام اهمیتی نداره
گفتم که
میتونی توی وبلاگ خودت هر کاری که به دلت میشینه انجام بدی اما سعی کن به خاطر بد و بیراه های یک نفر چیزهایی که بهش اعتقاد داری را زیر پا نگذاری
زبان بعضی هم ناسزاست
تو حق نداری این زبان را هم سرکوب کنی
قدرت در خیابان دست دولت است و در این وبلاگ دست تو
اگه رفتارهای مشابه داشته باشیم فرق بین ما و آنها تو چیه؟
خودت میگی با ناسزاهایی که گفت خودش را لو داد
به نظرت این بهترین تبلیغ برای نشان دادن شخصیت واقعی اون نبوده؟
یهدا جان اگه از لفظ "دوست من" ناراحت میشی و فکر میکنی خیانت است یک لفظ دیگه ای پیدا کن و بهم بگو تا ازش استفاده کنم
"هموطن من" خوبه؟!
چرا اجازه میدی مسیر عادی وبلاگت به خاطر یک نفر تغییر کنه؟
به این مسائل عادت کن
از دست من هم ناراحت نباش!

مسعود گفت...

درود

اگر امثال فروغ و اخوان و پروین و سهراب نبودند من تمام شعر نو رو مزخرف میدونستم.

یادش گرامی باد.

یاد فریدون فرخزاد هم که با توحش نظام اسلامی به قتل رسید گرامی.

پیروز باشی. پاینده ایران

روشنایی گفت...

درود به تو یهدا جون
بسی رنج بردیم در این سال سی
چو تازی گرفت کشور پارسی
این دشمنان هر چه خوبی و زیبایی،چون نیاکانشون، تاختن و گر فتن و کشتن و سوزوندون هر چه را که خوب بود و بد نبود،زیبا بود و زشت نبود.

ارمان گفت...

باسلام! جناب یهدا خانم! از نظر دستوری درنگارش نامهایی مانند شما با قراردادن یک الف کوچک روی ی دیگر ی خوانده نمی شود و ا تلفظ خواهد شد. مانند هدی که هدا تلفظ می کنیم یا کبری یا بشری و امثالهم! البته به شرطی که نام شما ریشه عربی داشته باشد و ان ریشه هدی باشد وگرنه اگر ریشه عربی ندارد(که بعید می دانم) قاعده فوق صدق نخواهد کرد!باسپاس

خاکستر گفت...

سلام
من چرا اسم خودمو توی پیوندات نمی بینم؟!...منو چرا حذف کردی؟...نکنه اصلا لینکم نکرده بودی؟...هوووووم!!!

به امید آزادی سبز...

حر یت گفت...

-کسری دموکراسی در جنبش جاری دموکراتیک در ایران
- مافیای مامور سرکوبهای خیابانی در رژیم ولایت مدارجمهوری اسلامی۳
- نقل خاطرات آیت الله منتظری-قسمت چهارم
- وقتی قلمهارایارای نوشتن تمامی حقیقت نیست

www.horriyyat1.blogsky.com

Unknown گفت...

چهارم بهمن ماه آغاز پادشاهی کوروش بزرگ بر هم میهنان گرامی و همچنین تو دوست عزیزخجسته باد
( گلهای فراوان)

Unknown گفت...

قالب جدیدتم مبارک

نوشین گفت...

یاد این دونفر از خاطره هیچکس نرفت
آنها همیشه هستند

یهدا (نویسنده وبلاگ) گفت...

آرمان عزیز
من قبلا هم به دوستانی که پرسیدند پاسخ دادم، اسم من عربی نیست خوشبختانه!!
نام زنانه یهوداست که به "ادیان"!! گذشته برمی گیرده، یا بهتر بگم به زبانهای گذشته قبل از تازی!

دیوونه گفت...

فروغ زنی بود که در تاریخ ما بندرت دیده شده.حرفای فروغ در زمانی گفته شد که فشارهای اجتماعی و مردسالارانه ی زیادی رو زنان بود. با گذشت سال ها هنوز حرفای فروغ تازه مونده

امید گفت...

سلام
من زیاد با اشعار فروغ فرخزاد آشنا نیستم،ولی شعرها و تعاریفی که ازش شنیدم انقدر خوب بودن که اون رو یکی از بانوان بزرگ ایران بدونم

پست خیلی خوبی بود...
تا بعد...

شاهین گفت...

درود
یهدا جان مجبور شدم از بلاگفا بیام بیرون.فکر کنم نظرات وبلاگمو بستن.آدرس جدیدمو گذاشتم.خوشحال میشم بهم سر بزنی
در پناه اهورا

rohollah گفت...

سلام
بر بروي ما نگاه خدا خنده مي‌زند
هرچند ره به ساحل لطفش نبرده‌ايم
زيرا چو زاهدان سيه‌كار خرقه پوش
پنهان ز ديدگانخدا مي‌نخورده‌ايم....

عاشق اين شعر و كلا همه شعراي فروغ هستم

یهدا (نویسنده وبلاگ) گفت...

روح اله عزیز
اگر کسی فروغ را درک کند بسیار مورد احترام است.
و اگر از جنسی مخالف فروغ باشد (مرد) که دیگر بماند.
فروغ زنانه می نمود اما بسیار عمیق بود و فرازمانی.

ثلج گفت...

کاش در بزم فروزنده ی تو
خنده ی جام شرابی بودم
کاش در نیمه شبی درد آلود
سستی و مستی خوابی بودم (فروغ)


یادش گرامی

مینا گفت...

روحش شاد

سیگار و اسپرسو گفت...

یادشان پاک...
شاد زی...

روشنایی گفت...

یهدا جون«شادم از بودنت.گویا این بار دفاع شخصی هم به کارت نیومد و تو رو هم زدن.ولی نمیدونن که ما هممون یه جورایی،ققنوسیم.
گمون کنم زیباترین چیزی که دربارۀ فروغ خوندم،از شاملوی بزرگه که گفته:"نامت،سپیده دمی ست که بر پیشانی آسمان می گذرد"
یاد هر دوشون گرامی باد.

ارسال یک نظر